close
قصص وروايات

#قصة حقيقية حدثت في العراق عام 1916 نشرت جريدة عراقية #قصة حقيقية اتبعتت لها من شاب حضر ابش@ع مجز@رة في تاريخ العراق

منهم وعلى لسان واحد من اهل الموصل قال انه في الطريق بين حلب اللي كانت الج@ثث مرمية على جنب الطريق وكان الاحياء مش قادرين يتحركوا من كتر الجوع وفي مرة شاف جثة حيوان متجمع عليها خمسين

واحد بياكلوا منها وكان مأمورين البلد بيلفوا في الشوارع عشان يجمعوا ج@ثث الموتى من الطرق وكانت الج@ثث خفيفة لدرجة ان الواحد فيهم كان ممكن يشيل اربعة على ضهره وبدأت افكار الناس تتش بسبب الجوع ويغلبهم الطمع والجشع.

فانتشرت السرقة وقطع الطريق وعمت الجر@يمة في كل انحاء الموصل. فكان الناس يستنوا المشتري عند الدكاكين. واول ما يخرج منها يهجموا عليه ويسرقوا اللي اشتراه.

في الوقت ده وعلى اطراف المدينة كان في راجل من اصل اسمه عبود. وحسب كلام صاحب الخطاب كان عبود عنده اربعين سنة تقريبا وكان طوله متوسط وجسمه رفيع لدرجة ان عضم خده بارز من وشه وكان على وشه دايما مسحة من الكآبة والحزن وكان معروف بهدوء وسكوته وكانه غرقان في احزانه.

عبود يعتبر من الناس اللي هاجرت للمدينة بسبب الحرب فساب عشيرته في جبال الكيان اللي على حدود تركيا ونزل الموسم زوجته عمشة واللي مش معروف اصلها وكانت عمشة ست قبيحة باينة على وشها ملامح الخيانة والغدر والقس@وة وكان لها نظرة حادة مخ@يفة.

عبود وعمشة كان عندهم بنت صغيرة عندها عشر سنين وكان عندهم دكان بيبيعوا فيه اكل من قبل المجاعة.

وبعد ما ساد الجوع والفقر البلد بدأوا هم كمان يا@كلوا القطط والكلاب الحيوانات الم@يتة لكن القطط خلصت والكلاب خلصت والحيوانات الم@يتة ما فيهاش لحمة تكفيهم من الجفاف وفضلت عامشة تفكر في طريقة تكسب منها فلوس

وفي نفس الوقت تسد جوعها هي وجوزها وعيالها لحد ما في يوم راحت جارتها ست كبيرة تزورها هي وعبود وبنتهم الصغيرة عشان يصبروا بعض على الجوع والفقر اللي هم عايشين فيه لكن فجأة😳😱

⛔️ تنويه عام ⛔️ سعر الذهب عيار 21 : استمر سعر الذهب عيار 21 في استقراره، اليوم السبت2024 ، بعد صعود بقيمة 24 جنيها ، ليسجل جرام 21 الآن نحو 3309 جنيهات.

لتكملة القصة اضغط الرقم 4 في السطر التالي

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!