close
قصص وروايات

قصة حقيقية كان الطفل هارون طفلا من عائلة مسيحية كلما جاء رمضان وحان موعد افطار المسلمين يخرج الى الشارع وهو ابن عشر سنوات ليسمع المؤذن حين يأذن للمغرب وهو لا يعرف لماذا يفعل ذلك

بينفي ايه? هذه الصفة. لان من صفات الكمال لله سبحانه وتعالى اه من صفات الالوهية عند الله عز وجل. ان يكون اه الكمال مطلقا وليس كمال فقط. كمال مطلق. يعني كمال بزاته كامل بزاته سبحانه وتعالى.

زاتا وصفاتا وافعالا. ست استعرضنا فيها العهد القديم والعهد الجديد. واشهد الله عز وجل ان هذا الرجل نفسه مش مقتنع باللي هو بيدرسه.

لكنها مهنة تدر عليه المال تدر عليه المال. وتدر عليه المكاسب. فهو متمسك بها اطماعا. ومخاوف. اطماع في الدنيا. ومخاوف من الازى كلها بتجتمع في نفسه فبيتمسك بهذا العقيدة وبيضحي طبعا الغلابة التانيين اللي ماشيين وراء دول. ضحية لهؤلاء اللي ربنا سبحانه وتعالى حذرهم في سورة الندى منها.

قل يا اهل الكتاب لا تغلوا في دينكم ولا تتبعوا اهواء قوم قد ضلوا من قبل واضل كثيرا وضلوا عن سواء السبيل. فنسأل الله عز وجل ان يهديهم. وفي الاخر قاعدة اللي هي الساتة. قلت له حضرتك احنا اتكلمنا عن المعهد القديم كتير واتكلمنا عن العهد الجديد كتير. مش ملاحزة ان احنا ما اتكلمناش عن القرآن.

او الاسلام بتقول له انت قريت القرآن بقى قال لي وحافز خمستاشر جزء من قرآنها. هو حافز خمستاشر جزء الله يحفزهم ايمان بها ولكن يحفظه للجدالة. يحفظه للجدالة عشان نجادل بها. آآ ويتصيد بعض نفوس من المسلمين اللي هم لا يعلموا فعل الدين. قال لي وعندي مكتبة اسلامية كاملة في البيت.

قلت له طب حضرتك يعني من خلال قراءتك للقرآن ومن خلال قراءتك في المكاتب الاسلامية اللي عندك? ايه اللي انت خرجت به? اقسم بالله. والله على ما اقول شهيد قال لي كلمة لا انساها. قال لي انت عايز تعرف رأيي في القرآن بصراحة? قلت له اه. قال لي والله يا ابني. انا خايف اقول لك على رأيي في القرآن بصراحة تطلع تنقله للناس برة. بس هقول لك كلمة واحدة قبل ما اسيبك ومش هتكلم معك تاني قلت له اتفضل. قال لي انت حطيت رجلك على اول الطريق الى الله. فحاول تظبطه. فقال له ايه عملت ايه مع ابونا? قلت لهم اسألوه. مش انتم بعتوني ليه?

⛔️ تنويه عام ⛔️ سعر الذهب عيار 21 : استمر سعر الذهب عيار 21 في استقراره، اليوم الاثنين2024 ، بعد صعود بقيمة 24 جنيها ، ليسجل جرام 21 الآن نحو 3309 جنيهات.

لتكملة القصة اضغط الرقم 10 في السطر التالي

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!